marije-tanzania.reismee.nl

Laatste weekje is aangebroken!

Mambo!

Ben ik weer. Wel lang geleden inmiddels, heb het erg druk gehad vandaar. Op dit moment zit ik met mijn blote voetjes in het zand met een fresh juice in mijn hand samen met Ellen. Ja ja, Ellen is dan eindelijk ook aangekomen in het mooie Tanzania. Maar goed laat ik eerst beginnen waar ik de vorige keer ben geëindigd.

Een weekje vrijwilligers werk doen is leuk, vermoeiend en zielig. Ik dacht leuk te gaan spellen met de kindjes en dan weer daar klaar te zijn. Maar dit viel mij toch zwaarder dan ik dacht. Na 2 dagen waren de kindjes al aan mij gehecht en vonden ze het moeilijk dat ik weer naar huis ging. Dit vond ik persoonlijk erg vervelend, de kindjes hebben al zoveel te verduren en dan ook nog elke keer die vrijwilligers die komen en gaan. Op het moment dat ik in het weeshuis was waren er zo’n 30 kinderen wat vrij weinig was. Alles is verdeeld in 4 verschillende groepen: kleine baby’s, grote baby’s, peuters en special need kindjes. Ze hebben een strakke dag structuur voor de kindjes zodat alles voorspelbaar is. Het werken met de kindjes vond ik super leuk maar zoooo vermoeiend. Ze vragen veel aandacht en willen graag opgetild en geknuffeld worden.

Tijdens mijn week daar hebben veel gedaan rond kerst. En door mijn extra paar handen hebben we eigenlijk alle dagen wel een uitstapje gedaan. Op vrijdag zijn we kerstbomen gaan tellen in de rock city mall.

Op zaterdag zijn we als enige dag thuis gebleven maar hebben met de special need kinderen een snoezel/zintuigen activiteit gedaan.

Op zondagochtend ben ik druk bezig geweest met koekjes bakken om ze vervolgens in de middag te versieren met de kindjes. Vanwege kerst had dit een leuk kerst thema en de kindjes vonden het allemaal erg leuk om te doen maar vooral ook erg leuk om de koekjes op te eten.

Om maandagochtend hebben we een grote baby wandeling gedaan. Voelde mij een echte african mama. Zwaar om zo de baby te dragen, maar leuk om eens te ervaren. Want alle vrouwen in de stad lopen er hier zo bij.

Op dinsdag was het eerste kerstdag en kwam de kerstman om cadeautjes uit te delen. Er werd groots geluncht en we hebben de hele middag met alle kinderen uit het weeshuis buiten gespeeld. Een veel te drukke dag voor de kinderen als je het mij vraagt, veel te overweldigend. Velen begrepen niks van wat er allemaal gebeurde.

Op woensdag was het tweede kerstdag en zijn we met de grote kinderen naar de bioscoop geweest. Voor hun was dit de eerste keer en vonden het dus wel spannend. Maar uiteindelijk was het een groot succes en hebben ze genoten van de film en hun popcorn.

Op donderdag (mijn laatste dag alweer) zijn we naar het waterpark in de stad geweest. Doordat het vakantie was, was het hier behoorlijk druk met harde muziek. Daarom hebben de kindjes zich niet heel erg vermaakt. Maar de visie van het weeshuis is ook om zo veel mogelijk normale dingen te doen die ze zouden doen als ze in een gezin wonen. Hierna afscheid genomen bij de rock city mall.

Mijn kerst heb ik verder gevierd met 10 Duitsers. Op kerstavond hadden we een Indisch buffet besteld waar we heerlijk van hebben gesmuld. We hebben een hele gezellige kerstavond gehad. Maar verder heb ik vrij weinig gedaan omtrent kerst.

Op vrijdag 28 december vertrok ik al vroeg richting Zanzibar om daar een weekje vakantie te vieren en het nieuwe jaar in te luiden. Op Zanzibar aangekomen een beetje overweldigd door de warmte. Maar wauw wat een paradijs is dat. Vooral heerlijk de hele week niks gedaan en op het strand gelegen.

Op oudejaarsavond hebben we een lekker BBQ avond gehad. Even met iedereen thuis gebeld om ze vast een gelukkig nieuwjaar te wensen. Rond 00:00 zijn we richting het strand gelopen omdat we hadden gehoord dat daar wel vuurwerk zou zijn. De tijd strak in de gaten houdend want op het strand gebeurde verder vrij weinig en was ik samen met Daan, Josephine, Dani en Nelly de enige die gingen af tellen voor het nieuwjaar. Man wat gek is dat om zo het nieuwe jaar in te gaan. Maar goed verder was er uiteindelijk vrij weinig vuurwerk te zien. Nog een keer met Ellen en mem gebeld, waar het nog maar 22:00 uur was natuurlijk. Wel fijn om hen ook even een gelukkig nieuwjaar te wensen.

Hierna nog verder gefeest tot 1:30, op dat moment ging de muziek uit en was het gedaan met het feest. De anderen zijn nog op zoek gegaan naar een andere feest, maar wij zijn gezellig blijven zitten en hebben leuke gesprekken gehad. Uiteindelijk was ik rond 4:00 uur terug in het hotel en ben ik lekker gaan slapen.

Wel nog een dagje Stone Town gedaan. Mooie stad met allemaal steegjes en mooie deuren. Vond het lijken op Montpellier. Het huis van Freddy gezien en even geposeerd met zijn voordeur.

Weer terug in Mwanza moest er hard gewerkt worden aan school. Mijn streven was om het af te hebben voordat Ellen kwam. Helaas was dit niet helemaal gelukt door de late feedback van de docent. Maar de rest had ik wel allemaal af.

Mijn laatste dagje in het ziekenhuis gehad op de labour ward. Ik had graag zelf een bevalling gedaan maar de nurse loet dit niet toe. Wel geassisteerd met 2 bevallingen. Blijft zo mooi om zo’n klein baby’tje te wereld zien komen. Zelfs eentje aangekleed en zijn eerste luier om gedaan! ?

En toen..... toen was het eindelijk zover om Ellen van het vliegveld te halen! Om samen heerlijk 3 weken vakantie te vieren. De eerste 6 dagen hebben we doorgebracht in Mwanza. Waar ik Ellen mijn leven van de afgelopen 4 maanden heb laten zien. We hebben stofjes gekocht en zijn bij de tailor geweest voor mooie jurkjes. We hebben een dagje bij het zwembad gelegen. Hebben de shortcut genomen de stad in. En hebben geluncht bij de dancing rocks. Zo fijn om weer samen te zijn, maar ook wel een beetje gek. Hebben we elkaar zolang niet gezien en hier in Mwanza heb ik zo mijn eigen leventje opgebouwd.

Op zondagochtend werden we opgehaald voor onze 4 daagde safari, samen met Daan, zijn moeder en 2 vrienden. Eerst dagje was Serengeti waar veel dieren zich lieten zien. We hebben zelfs een luipaard gezien, wat behoorlijk bijzonder is. Hij zat wel ver weg in een boom, maar met de verrekijker kon je hem wel duidelijk zien. ? In de avond hebben we onze tentjes opgezet in de Serengeti en werd er door chef Eduard heerlijk voor ons gekookt. Heerlijke Tanzaniaanse pasta. ?

Op maandag vertrokken we richting Ngorongoro om daar bij de dieren te kijken. Eerst nog een heel stuk door Serengeti waar we een hele groep van 14 leeuwinnen zagen met hun welpjes. Wauw! Hierna volgde een gewonde leeuwin. De verkenners van de dierenarts kwamen er net aan. En onze driver papa Charles vertelde ons dat zij keken waar het dier was en wat hem mankeerde waarna de dierenarts kwam om de leeuwin te verdoven en te onderzoeken.

Aangekomen bij de Ngorongoro was ik even erg onder de indruk. Wauw wat een natuur schone is dat. Gewoon niet te omschrijven hoe mooi. Hier gingen we op zoek naar de neushoorn die hoog op ons lijstje stond. Uiteindelijk hebben we 4 gezien ver weg in de verte. Maar met de verrekijker konden we duidelijk zien dat het neushoorns waren. De big 5 was compleet! Gauw voor het donker werd weer omhoog gereden de krater uit, op naar onze tweede kampeer plek. OMG! Gewoon bovenop de krater met uitzicht naar beneden! Hier was het wel een stuk kouder en hebben we ons maar warm aangekleed en kon ik lekker tegen Ellen aan kruipen.

Wederom kookte de kok een heerlijke maaltijd, dit keer rijst met beef.

Op dinsdag vertrokken we richting Lake Manyara waar we eerst de tentjes hadden gedumpt op de camping. Maar waarna al snel bleek dat we dier weer op konden halen omdat we in het national park sliepen. Lake Manyara is weer totaal anders dan Ngorongoro. In die 4 dagen hebben we allemaal zulke verschillende gebieden gezien. Maar allemaal op hun eigen manier zo geweldig mooi! Lake Manyara staat bekend om zijn flamingo’s. Hier waren er helaas niet zoveel van maar we hebben toch een enkeling gezien.

Aan het einde van de middag op zoek naar onze kampeer plek. Eerst kwamen we ergens waar helemaal niks was. Geen stromend water of wat dan ook. De anderen wouden hier wel graag kamperen maar dat zag ik niet zo zitten. Na nog een lange poos rond gereden te hebben kwamen we op een hele mooie plek met wc gebouwtje en stromend water. Achter het gebouw stond een groepje buffels. De gevaarlijkste van de big 5! Bizar! Maar die bleven rustig staan waar ze stonden en keken ons wat schaapachtig aan.

Met zijn allen de tentjes opgezet en hout gezocht voor ons kampvuur. Wat een avontuur. Voor het avondeten hadden we dit keer goulash. Mmm lekker! Vlak na dat we het eten op hadden begon het te regenen dus zijn we allemaal ons tentje in gegaan. De rest van de nacht en de volgende dag heeft het geregend helaas. In ons tentje werden we uiteindelijk behoorlijk nat en zijn we om 5:30 opgestaan om alles nat en vies in te pakken. Na nog een natte, korte maar avontuurlijke game drive zijn we richting Moshi gereden.

Hier aangekomen hadden we wat problemen met ons hotel, gelukkig is uiteindelijk alles goed gekomen. Moshi is weer een heel andere soort stad dan Mwanza. Veel schoner, iets rijker en iets meer toeristischer door mount Kilimanjaro. Deze hebben wij in zijn volle glorie kunnen aanschouwen. Wauw wat een berg is dat! Gisteren heerlijk door de stad geslenterd en veel souveniertjes voor in huis gekocht. Iets te veel eigenlijk. ? Maar wel heel mooi!

Hierna zijn we op vrijdagochtend vroeg met de bus vertrokken naar Lushoto. Wederom samen met Daan, zijn moeder en vrienden. Om in de Usambara mountains een paar mooie hikes te maken. Wauw wat is het daar mooi. Vrijdag in het dal op een picknick kleedje heerlijk geluncht waarna we zijn begonnen met een wandeling door de bergen. Onderweg kwamen we nog een kameleon tegen (meerdere zelfs) eentje op mijn hand gehad om even mee te poseren. ?

Hierna zijn we verder gegaan met een taxi. De guide zei dat het niet veel wandelen was en niet te zwaar. Na dag 1 geloofden we hem al niet meer want het was al een behoorlijk pittige hike na 6 uur in de bus. Die avond sliepen we in een eco lodge waar tentjes binnen in hutjes stonden.

De volgende dag hebben we een super mooie maar zware hike gedaan. Maar stiekem was het zware het meer dan waard voor het uitzicht wat we ervoor terug kregen!

We hebben zo’n 5 a 6 uur gewandeld naar een sister convent waar een heerlijke lunch voor ons klaar stond. Alles traditioneel Tanzaniaans, zoals pilao rijst, kip en spinazie. Hierna met de taxi naar mambo view point omdat Ellen en ik gewoon geen stap meer konden verzetten. Man wat een uitzicht! Kreeg er gewoon kippenvel van zo geweldig mooi!

Hier hebben we geslapen en hebben we de volgende ochtend heerlijk ontbeten met dit zelfde uitzicht. Waarna we wederom met de taxi terug zijn gereden naar Lushoto waar we die avond in een hotel zouden slapen. Dit hebben we met de taxi gedaan omdat het veel te ver was om te lopen. In Lushoto hebben we Ellen bij het hotel afgezet omdat ze te moe was nog meer te lopen. Hierna ben ik met de rest nog naar een waterval gelopen. Nog een heel eind gelopen voor de waterval die ik uiteindelijk niet eens zo super bijzonder vond na het uitzicht van de dag ervoor. ? Was al verwend!

Tegen 15:30 terug in het hotel om te lunchen. Hierna nog even samen met Ellen Lushoto ingewandeld. Super leuk dorpje met een leuke markt. De volgende dag stond ons een busrit van 8 uur te wachten dus we wouden wel graag wat te eten mee. Lekker Hollands brood met pindakaas en Nutella gehaald. Maar ja dan moet je het in de bus ook wel ergens mee kunnen smeren. Daarom gingen we op de markt opzoek naar een mes. Kwamen er gelijk 4 mannen om ons heen staan en werd er een groot slagersmes naar ons toe gebracht. Nee dat wouden we niet. Wij ons brood laten zien. Er ging weer een lichtje branden bij de heren, ja dit moest het zijn. Kwamen ze met een rasp aan zetten.... Whahaha! Oké nog 1 poging dan, wij weer het brood erbij gepakt en de pindakaas om te demonstreren wat we wouden. Weer werd er geschreeuwd en veel Swahili gesproken, nu wisten ze het toch echt! We zochten een lepel! Hahahaha! Oké oké met een lepel moesten we het maar doen! Gelijk wouden ze ons meer aan smeren, maar we hebben het maar bij 1 lepel gehouden.

De volgende ochtend ging om 5 uur de wekker en vertrokken we om 6:15 met de bus naar Dar es Salaam. Ik zag er wel een klein beetje tegen op hierheen te reizen aangezien ik niet zulke goeie verhalen had gehoord, maar dit was nou eenmaal de makkelijkste en goedkoopste weg. De busrit duurde lang en was vermoeiend. Maar gelukkig stond er iemand op ons te wachten in Dar die ons naar het vliegveld zou brengen. Of nou ja... Het blijft Tanzania en we hebben nog een half uur op hem moeten wachten. Maar goed uiteindelijk werden we door een vriendelijke jongen naar het vliegveld gebracht.

Hier waren we wel enigszins te vroeg waardoor we lang hebben moeten wachten op onze vlucht naar Zanzibar. Maar uiteindelijk zaten we in een klein vliegtuigje met been ruimte en terwijl de vlucht maar 15 minuten duurde kregen we alsnog een muffin en water... super snelle en goeie service! Omdat het een avond vlucht was konden we Dar zien terwijl het donker was. Man wat een immense stad is dat! Dit was tevens onze eerste vlucht samen. ? Dat moest natuurlijk wel even vast gelegd worden.

Op Zanzibar aangekomen stond een opdringerige taxi man op ons te wachten die maar al te graag met mij wou trouwen??? Nee dankje! ?

Hier op Zanzibar zijn we vooral heerlijk aan het genieten van de relaxte sfeer en het mooie strand. We hebben oor 2 dagen een scooter gehuurd en rond getoerd. Daarmee zijn we naar een rustige strand tent gereden waar we bij de Masai enkelbandjes hebben gekocht en Ellen bij een vrouw een mooie sjaal. Je hoeft hier niet eens naar de winkel, ze komen gewoon naar je toe op het strand. Precies wat voor mij! ?

Vandaag hebben we een Spice tour gedaan. Vlakbij Stone Town zijn allemaal spice boerderijen waar je zo’n tour kan doen. We hebben veel geleerd over hoe fruit en verschillende kruiden groeien. Wisten jullie dat een bananen plant maar 1 tros bananen geeft. Daarna kappen ze de boom want dan is hij niks meer waard. Het duurt ongeveer ander half jaar voordat de bananen er aan komen.?

Zelfde met een ananas plant die geeft maar 1 ananas. Als je dan de kroon van de ananas weer plant komt daar weer een nieuwe uit. Dit duurt 6 maanden. ?

Hierna was het plan om even door Stone Town te lopen. Maar door de hitte hebben we dit maar heel kort gedaan. Ellen en ik waren het er over eens dat het qua temperatuur en steegje inderdaad op Montpellier lijkt!

Morgen is het plan om te gaan snorkelen waarna we overmorgen terug vliegen naar Mwanza. Om daar nog langs het ziekenhuis te gaan en dit aan Ellen te laten zien. Tot slot willen we nog wat meer stofjes voor thuis en moeten we nog langs de tailor. Dan vertrek Ellen maandag weer naar NL en ik dinsdag weer samen met Sandra. Beide hopen we heel erg dat de winter nog even doorzet en als we thuis komen er nog sneeuw ligt en er misschien later nog een kans is om te schaatsen! ??? Want van de winter houden we toch ook wel heel erg! ?

De volgende blog zal zijn als ik weer terug ben in ons koude kikkerlandje en hopelijk ben afgestuurde aan de opleiding tot HBO-verpleegkundige. ?????

Badaye Uholanzi! (zie jullie in NL)

(Helaas geen foto’s vandaag. Internet is te slecht om de foto’s te uploaden. Daarom zal ik ze plaatsen als ik weer terug ben in NL. Kunnen jullie ze dan bewonderen! ?)

Reacties

Reacties

Jessica

Geniet nog maar even van de warmte. Hier gaat het nu weer regenen. Goede reis terug.

Wilma

Nog even je leuke jurkjes aan.. maar dan is het toch echt tijd voor de snowboots, muts en dikke sjaal. En geen big 5 meer, alleen maar eenden, roodborstjes, schapen en koeien en af entoe een hert.. maar dat is het dan ook wel. Wat zal jij moeten wennen zeg hahaa

Anja

Waanzinnig zeg! Wat een ervaring, je beschrijft het zo levendig dat ik het een stukje mee kan beleven! Fijn dat je straks weer bent . Lang genoeg een half jaar ??

willemien

geweldig! tot gauw!

Marjan

Wat een mooie tijd hebben jullie daar, geniet nog lekker van je laatste dagen daar. En daarna weer omschakelen van je avontuur.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!