marije-tanzania.reismee.nl

Was ik weer!

Hamjambo? (Hey hoe is het met jullie?)

Zijn er zomaar weer een aantal weken verstrekken. Wat gaat de tijd snel. Heb ik zomaar al 6 weken achter de rug! Vorige keer had ik het over het drukke weekend wat we voor de boeg hadden, maar wat een gezellig weekend was dat. Zaterdag middag en avond was de bootparty. Wat een cool idee. Goeie muziek en lekker dansen. En man wat kunnen die Tanzanianen dansen! Niet normaal. Er was een man die ook steeds met ons wou dansen, soms een beetje opdringerig maar we hadden wel lol met zijn allen. Hieronder een foto van de hele groep die in het guesthouse verblijven. De 5 Dutchies met de 12 Duitsers.

Zondag zijn we met de Dutchies naar Caster geweest. Zij is een docent hier aan de universiteit en was in juni in Groningen op de Hanze voor summer school. Ze had ons uitgenodigd bij haar thuis. De hele buurt was uitgelopen om de blanken te ontmoeten, bizar! Bij haar thuis aangekomen had ze heel veel eten voor ons gekookt. Super lekker. Na de tijd hebben we nog lang gezeten, waarbij vooral veel Swahili werd gepraat. Ook hadden we een taart meegenomen, we wisten niet wat we anders konden meenemen, deze hebben ze aangesneden alsof het iemand zijn verjaardag was. Dit was een hele show. Ze deden dat één van de dochters jarig was, zij sneed wat om in de taart waarna er kleine stukjes op een bord worden gelegd. Vervolgens liep ze de tafel rond met het bord en een vork, en gaf iedereen een stukje in de handen waarna ze een buiging maakte. Na twee rondjes vielen de kinderen aan op de taart die nog over was. Naderhand hebben we nog een hele fotosessie gehad met zijn allen, met allemaal verschillende locaties en posities, hieronder 1 foto uit de grote collectie ;)

Op maandag mocht ik weer naar het ziekenhuis, na nog een saaie dag op de general surgery. Mocht ik dinsdag naar de labour ward. Wauw wat een gave afdeling is dat zeg! Heb verschillende keizersneden gezien. Net zoals veel normale bevallingen. Zelfs een tweeling geboren zien worden! Wat gaaf. Hieronder op de foto met 1 van de tweeling. Kijk mijn gezicht dan, het geluk straalt ervan af! :D Op mijn laatste dag van de week nog geassisteerd bij een bevalling. Wel heftig, al die schreeuwende vrouwen, maar ik heb hier echt mijn plekje gevonden. Helaas kan ik hier niet blijven want ik zal op een andere afdeling mijn project moeten doen.

Deze week zijn we ook met sister Suzana naar de markt geweest om wat stoffen te kopen. Van deze stoffen maakt men hier de mooiste jurken, rokken, jasjes en van alles anders. Man wat een verschillende stoffen hadden ze, wat een moeilijke keuze. Maar uiteindelijk heb ik er twee uitgezocht om eerst een jurk, jasje en 2 tassen te maken. De tailor kwam de zondag erna langs om onze maten en bestelling op te nemen. Zowat alle meiden hier hadden een bestelling. Als alles goed gaat komt het nu over twee weken hierheen! Als het dan goed bevalt, laat ik zeker nog meer bij haar maken. ;) Hieronder een foto van één van de vele kleine steegjes waar de stoffen te koop zijn.

Zaterdag zijn we een dagje met ons project bezig geweest bij hotel Tilapia. Eindelijk wat werk kunnen verrichten. Na het school werk even een duik in het zwembad om af te koelen. Waarna onze vriend Don ons had uitgenodigd om bij hem thuis de zonsondergang te kijken. Wat een gaaf huis! En de zonsondergang over het meer verveeld nooit!
Op maandag nog 1 dagje naar de labour ward geweest, waarna ik op dinsdag ben begonnen op weer een nieuw plekje, de post labour ward. Dit zal mijn plekje zijn voor de komende 5 a 6 weken. Hier werd ik zo hartelijk ontvangen, werd overal bij betrokken. Dit was mijn eerste dagje alleen op de afdeling, wat me erg goed beviel. Op woensdag ging het alleen wel even mis. Er werd me gevraagd een katheter te verwijderen, dat kon ik wel dus prima. Toen ik de ballon leeg zou halen, prikte ik door de urine katheter heen in mijn vinger. Man wat was dat schrikken. Gelijk heel wat bloed uit mijn vinger geknepen en mijn handen gewassen en ontsmet. Toen vertelde de nurse dat de moeder geen HIV had, en door de schik en paniek die ik had moest ik huilen. Gelijk werd ik op een stoel gezet en getroost. Ze zijn dat hier niet helemaal gewend, maar er gebeurde zoveel in min hoofd... Hierna naar huis gegaan om het UMCG te bellen over het prikaccident. Gelukkig bleek na een uurtje dat er geen risico was en dat er niks hoefde te gebeuren. Al met al viel het dus mee en was de paniek nergens voor nodig.

Vorige weekend zijn we met een hele groep gaan wandelen richting de dancing rocks. Op een gegeven moment dachten we er te zijn, maar waren we bij andere rocks. Deze zagen er ook super gaaf uit dus hebben we ze alsnog beklommen. Met ons nog allemaal andere kindjes. Ze hebben de hele tijd bij ons gestaan en we hebben allemaal foto's gemaakt met ze, super leuk! Zie ook de foto hieronder. Toen we weer naar beneden liepen vroegen ze om geld en water. Dit komt hier best veel voor, vind dat zo sneu, maar als je 1 kindje wat geeft blijf je bezig. Hierna een tweede poging gedaan om de dancing rocks te vinden, maar ook dit mislukte. Maar nu kwamen we op een plaats terecht waar allemaal kindjes aan het voetballen waren, zo de jongens moesten hier natuurlijk ook aan meedoen. Super leuk. Zo'n 4 uur later was ik er wel klaar mee, met mij nog 3 anderen dus zijn we richting hotel tilapia gegaan om nog even te zwemmen en af te koelen van de hete wandeling.

Don onze vriend was er ook weer, hij nodigde ons uit om mee te gaan op zijn boot om vanaf het meer weer de zonsondergang te kijken. Samen met nog een aantal mensen zijn we mee gegaan. Gezellig gekletst met wat mensen vanuit Engeland die hier nu wonen. Goeie tips gekregen. Na ons boottripje nog lekker gegeten bij Tilapia. Zondag een chill dagje gehad en lekker film gekeken.

Maandag weer terug aan het werk, zoals alle andere dagen van de week, niet veel bijzonders mee gemaakt, op de vleermuis na die gezellig door een patiënten kamer vloog. Iedereen deed alsof dit de normaalste zaak van de wereld was en de vleermuis bleef waar hij was....

Dinsdag hadden we chapati kookles. Wat een werk, maar heb al wel bedacht dat ik thuis ook een keer een chapati night wil organiseren! :D Het was echt super lekker eten en een super gezellige avond. Chapati is een soort wrap waar je van alles op kunt doen. Hieronder een foto van mij en van de kookjuf.

Op donderdag zijn we met de hele groep naar Capri point gegaan waar we pizza hebben besteld. Dit was een uitkijk punt over het meer waar we wederom de zonsondergang te bekijken. Op een gegeven moment kwamen er al heel wat donkere wolken aan, toen de zon onder was moesten we bijna rennen. Want er kwam met toch een regenbui met onweer aan, niet normaal! Het ging echt even te keer! Dus snel de pizza tent gebeld en daar heen gegaan met de taxi. Wat een heerlijke pizza was dit, bijna net zoals thuis, zeker dat ik hier vaker een lekkere pizza ga halen, of ga laten bezorgen ;) Hieronder een groepsfoto van bijna de hele groep die mee was. Het wisselt veel qua mensen hier, maar dat maakt het er niet minder gezellig om. We hebben zo'n gezellige groep met zijn allen, iedereen kan het zo goed met elkaar vinden, dat is zo fijn.

Weer hele verhalen van mijn kant, want heb weer zoveel beleefd. Zo op bed nog even een filmpje kijken en daarna lekker slapen. Morgen gaan alle andere Dutchies met wat Duitsers een week op safari naar Uganda, ook de andere Duitsers zijn weg. Dit betekent dat we nog met twee over zijn hier in het guesthouse. nog 6 elders in een guesthouse. Dus een lekker rustig weekje voor de boeg. Morgen weer naar Caster, ze gaat me leren koken, ben benieuwd! De rest van de week nog niks gepland, we zien wel weer wat de tijd ons brengt.

Lala salama (slaap lekker)
Marije









Reacties

Reacties

Anja

Oh Marij, je straalt! ???

Wilma

Ja.. chapati kookworkshop op de jds ? of Lokaal JP.. nog beter ?
.. enne Marije... je weet toch wel dat "dutchie" ook nog wat anders betekend heh ??

Jessica

Goed te horen dat je het daar zo naar je zin hebt Marije

Willemien

Geweldig om je verhalen te lezen.

Mem

No al sin yn om del te kommen. En foaral om in stofke út te siikje foar in jurk, rok of in jaske.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!